Tramwaj na rynku

miasto

Jelenia Góra 58-500

kategoria Muzeum, skansen Jelenia Góra
Ocena


Czerwony tramwaj przy placu ratuszowym ma przypominać, że Jelenia Góra, Cieplice, Sobieszów i Podgórzyn miały przez kilkadziesiąt lat komunikację tramwajową, ale przede wszystkim pełni rolę kiosku z pamiątkami, pocztówkami, mapami. Pierwsze tramwaje w Jeleniej Górze pojawiły się w 1897 r. Wcześniej, 19 grudnia 1895 r., powstało tramwajowe przedsiębiorstwo Hirschberger Thalbahn GmbH (Kolej w Kotlinie Jeleniogórskiej, Sp. z o.o.), które w maju 1896 r. uzyskało pozwolenie na budowę linii. Miała ona połączyć Jelenią Górę z uzdrowiskiem w Cieplicach. 10 kwietnia 1897 r. pierwszy wóz tramwajowy o napędzie gazowym wyruszył w trasę. Jelenia Góra nie miała wówczas własnej elektrowni i rozwiązanie napędu wzorowane było na pojazdach, które od 1894 r. jeździły w Dessau. Kłopoty eksploatacyjne tramwajów gazowych spowodowały, że ostatni pojazd 7 listopada 1899 r. zjechał do zajezdni.

Już wcześniej zaczęto przygotowywać się do zmian; na całej trasie: założono sieć trakcyjną, zmniejszono rozstaw torów z 1450 mm do 1000 mm, przebudowano tabor na elektryczny. Już 9 lutego 1900 r. pierwszy z tramwajów elektrycznych przejechał trasę Jelenia Góra – Cieplice – Sobieszów liczącą 11,42 km. Powodzenie, jakim cieszyła się linia tramwajowa wśród mieszkańców, kuracjuszy cieplickich i turystów, w znacznym stopniu stymulowało jej rozwój. W 1911 r. otwarto nowy odcinek – odgałęzienie z Cieplic do Podgórzyna Dolnego, a w 1914 linię tę przedłużono do Podgórzyna Górnego. Kryzys w latach 30. XX w. nie pozwolił na kolejne przedłużenie linii tramwajowej do Przesieki. Jednocześnie rosła już konkurencja ze strony autobusów. W 1945 r. utworzono przedsiębiorstwo „Kolej Elektryczna w Jeleniej Górze”, zmienione w latach 50. na MPK. Z pozostawionego niemieckiego taboru korzystano do 1959 r., który wymieniono na produkowane w Chorzowie wozy silnikowe i w Świdnicy wagony doczepne.

W latach 60. podjęto decyzję o stopniowej likwidacji połączeń. W grudniu 1964 r. tramwaje przestały jeździć na odcinku z Cieplic do Podgórzyna, w czerwcu 1965 – z Cieplic do Sobieszowa. Ostatni pożegnalny kurs tramwaju z Jeleniej Góry do Cieplic odbył się 28 kwietnia 1969 r. Nastała era autobusów miejskich. Ciekawym zbiegiem okoliczności jest fakt, że spółka, która w 1896 r. uzyskała koncesję na transport miejski tramwajami, miała ją na 70 lat. Tramwaje – naprzód gazowe, później elektryczne – kursowały po Jeleniej Górze i okolicznych miejscowościach przez 72 lata.

Tramwaj na rynku na mapie

Muzeum, skansen w pobliżu

Rynek i Ratusz 0 km
Fontanna Neptuna 0.1 km
Brama wojanowska z wieżą 0.4 km
Muzeum Karkonoskie 0.8 km
Szubienica na wzgórzu Kościuszki 1.1 km
Muzeum historii i militariów 2 km
Figura św. Jana Nepomucena 7.4 km
Trójkątny dom 7.5 km
Muzeum Przyrodnicze 7.7 km
Karczma sądowa- Płóczki 13.6 km

Atrakcje w pobliżu

Bazylika św. Erazma 0.2 km
Baszta Zamkowa 0.3 km
Baszta Grodzka 0.3 km
Baszta i brama Wojanowska 0.3 km
Kaplica św. Anny 0.4 km
Kręgielnia Bowling Centrum Jelenia Góra 0.6 km
Cerkiew apostołów Piotra i Pawła 0.8 km
Kaplice grobowe 1 km
Pomniki Papieskie 1 km
Kościół Podwyższenia Krzyża Św 1.1 km